torsdag 24 mars 2011

Sukoshi wa, Ongaeshi ga dekitakana

Nu är jag tillbaka igen! Det gick snabbare att kolla på filmerna än jag trodde, anledningen kan ju i och för sig bero på att Drama specialen "Otousan" var RAW (alltså utan sub) vilket jag inte trodde, så jag snabbkollade bara igenom den. :( Jag vill verkligen titta om den någon gång, ifall någon textar den, eller om jag hinner lära mig Japanska tills dess :O Men att titta på ett drama med en "Chibi-Sho-chan" är inte det värsta, jag fick ett smått återfall av mitt inre FanGirl vid den här scenen :L


Den nästa film jag sa jag skulle kolla på hade Ninomiya Kazunari i huvudrollen;  
Sukoshi wa, Ongaeshi ga dekitakana

Filmen är baserad på en verklig historia och handlar om Kitahara Kazunori som draddas av en sjukdom som heter Ewingsarkom, det är en elakartad tumör som kan finnas både i och utanför skelettet och som mest drabbar unga killar i 10-20 års åldern. 

Filmen utspelar sig år 1999 när Kazunori fick diagnosen Ewingsarkom under hösten på sitt andra år på High School. Han kämpade mot sin sjukdom under 1 år och 10 månader, och under den tiden studerade han hårt för att uppfylla sin dröm att komma in på "Tõdai" (Tokyo Universitet, Japans mest prestigefyllda lärosäten). 

Man får följa Kazunori och hans kamp mot sjukdomen, och hur han med sin styrka också ger kraft åt sina vänner och sin familj som finns runt omkring honom. 

Den här familjen är baserad på den bok som Kazunoris mamma skrev om hans tankar som han lämnade efter sig. 

Titeln; "Sukoshi wa, Ongaeshi ga dekitakana" syftar på Kazonaris egna ord till hans föräldrar och vänner när han lyckades komma in på Tõdai; "Have I returned a bit of my gratitude"

Bilder från filmen:






Bilder av den verkliga Kazunori Kitahara:

 

 


1995 (Kazunori började på Touhou Junior High School)

1996 (Studiedag under andra året av Junior High School)


1999 (andra året av High School) Sommar turneringen i Bord Tennis







Jag vet inte vad det är med mig och sorgliga filmer och serier nu för tiden! Men jag älskar dom! Det är en sådan styrka i dom som är svår att sätta ord på. Och ÄN EN GÅNG har jag hittat bevis på HUR FANTASTISK Nino är och hu JÄKLA duktig han är som en skådespelare!! 

Snäääälla Sverige!! Kan ni inte någon gång fatta vilka UNDERBARA filmer och serier ni går miste om!! -suck- Men jag är glad att jag har hittat den här underbara världen! Och om jag hittar nya vänner mad samma intresse eller om jag leder in någon av mina gamla vänner till denna underbara "värld" spelar egentligen ingen roll, allt jag vet är att jag har hittat HEM och att jag är här för att stanna!  

Nå, nu är det snart dags att ta kvällen! Jag ska kolla på några klipp med Arashi och lyssna på lite meeer musik, men sen blir det en dejt med kudden! I möra blir det upp och i väg till Arvika och träffa Jobbcoachen min!

Oyasuminasai Minna! Stay genki, OK?! (liiite "engrish" så här på kvällen) :O 

1 kommentar:

  1. Hejsan! Tack för din kommentar om Maou :) Snygg header du har!Håller med dig, tycker Sverige och andra folk går miste om MÅNGA bra fantastiska underbara serier & filmer.Börjar man se ett drama måste man se en till. Det är verkligen beroende framkallande:)Ha det bra!

    SvaraRadera