torsdag 10 mars 2011

Oguri Shun

Äntligen ett nytt inlägg! Det var ett tag sen nu, men jag är tillbaka! Dagens inlägg tänkte jag skulle handla om Oguri Shun, ännu en av mina favorit skådespelare.

Profil:
Namn: Oguri Shun (小栗旬)
Yrke: Skådespelare, regissör och seiyu (=röstskådespelare)
Födelsedag: 26 December 1982
Födelseort: Kodaira i Tokyo, Japan 
Längd: 184 cm
Stjärntecken: Stenbocken
Blodgrupp: O
Talang agentur: Tristone

Oguri Shun debuterade i TV-branschen när han var 13 år gammal. Han började få lite uppmärksamhet för sin roll som Uchiyama Haruhiko aka Uchi från drama serien Gokusen (se tidigare inlägg på bloggen), men det var inte förrän 2005 som han hade sitt stora genombrott som Hanazawa Rui i den enormt populära drama serien Hana Yori Dango. Han fick ännu mer uppmärksamhet tack vare sin insats i rollen som Sano Izumi i Hanazakari no Kimitachi e (2007).
 
Förutom att Shun är en begåvad skådespelare, är han också en seiyu (en japansk term för "röstskådespelare") och har gett sin röst till många animationer. Han har även medverkat i flera pjäser och han är också en DJ

Huvudrollslista:   
Birollslista: 
Regissör:


Bilder:



Video:

1 kommentar:

  1. Hejsan igen!Jag tycker också att det är roligt med en till svensk Arashi fan! Oguri Shun var den första japanska skådisen jag blev förälskad i såg honom som Hanzawa Rui i HYD. Jag hoppas att man kan se hans Surely Someday med text snart:)
    P.s Här är min kompis blogg hon gillar också Arashi.
    http://sofni408.blogspot.com/

    SvaraRadera