fredag 23 mars 2012

Natsume Yuujinchou

Eftersom det inte blev nåt igår så får det bli idag!

Natsume Yuujinchou, eller Natsume's Book of Friends som den också kallas är en fantasy Manga som skrivits av Yuki Midorikawa. År 2008 blev den till en Anime. Jag har ett vagt minne att jag började se på den när den först kom ut, men jag tappade intresset av någon anledning (som jag inte kan komma på). Men en kväll så bestämde jag mig för att ge den en ny chans, efter som den fått många bra kommentarer.

Till min förvåning så hade den första säsongen blivit till 4, så jag hade lite att titta ikapp. Men med bara 13 avsnitt i varje säsong, kan jagförstå att det blev fler.

När jag började titta insåg jag att jag hade varit dum som inte givit serien en chans, den va super bra. Den var underhållande, och sorglig, söt och väldigt väldigt annorlunda. Den har en stark handling om vänskap och att börja våga lita på andra, och att det är ok att be sina vänner om hjälp och inte bara hålla allt inom sig. 

Serien, som jag nämnde tidigare var en fantasy, handlar om Takashi Natsume, som så länge han kan minnas kan se andar (det Japanska ordet de använder är [youkai]). Detta är en gåva, eller som Natsume själv ser det; en förbannelse (eftersom de flesta youkai han stöter på vill äta/döda honom, och de flesta människor han stött på tycker han är galen) som är ärvd av hans mormor Reiko. Efter hennes död testementerar hon sin "Book of Friends" till Natsume, och där i hittar han namnen på alla youkai som Reiko under sitt liv har slagits mot och vunnit. De youkai vars namn står skrivet i boken är tvungna att lyda Reiko, och eftersom Natsume är hennes sonson och han håller boken i sin hand så är det nu han som bestämmer.

Men istället för att använda namnen till att få andarna till att lyda så bestämmer han sig för att göra tvärt emot sin mormor... Han bestämmer sig för att ge tillbaka namnen.

Under sin resa möter möter han många, både människor och youkai, som förändrar hans liv. Han lär sig att det finns goda och onda andar så väl som goda och onda männisor. Och till sin förvåning så finner han även vänner av båda slag. Efter att ha varit ensam och utstött och kallad löngnare under hela sin uppväxt så börjar nu Natsume att leva...

Serien är som jag nämnde inne på sin 4:de säsong, och om jag kommer ihåg rätt så släpps det sista avsnittet till Tisdan och de kan vara engelskt textat redan samma dag eller dagen efter. Men om ni vill kolla in serien föreslår jag den här sidan

Säsong: 


Vill ni läsa mangan så kan ni göra det HÄR


Bilder:
(Både från anime och Manga)








1 kommentar:

  1. Vill man kolla in serien föreslår jag istället.
    http://www.crunchyroll.com/natsume-yujin-cho
    Alla episoder streamade i ok kvalitet.

    m.v.h. Styrola

    SvaraRadera