lördag 31 mars 2012

Baseboll Anime x 2

Dagens inlägg tänkte jag skulle handla om Anime (igen..) och som ni kan ana av titeln så är det baseboll anime som är aktuellt.

**+*+*+* *+*+* *+*+**

Anime nr 1 är Ookiku Furikabutte (Big Windup!) som består av 2 säsonger.

 

Detta ä inte bara en anime om Baseboll, det är en anime om en skygg kille med otroligt dåligt självförtroende som var den bästa Pitchern i sin skolas baseboll lag tackvare hans farfars koppling till skolan. Men nu är han på en ny skola, ett gymnasium, som hans farfar inte kan råda över och nu är det hans tur att skina på egen hand för den otroligt duktiga Pitcher som han egentligen är.

Mihashi Rens dåliga sjävförtroende är p.g.a utfrysningen av hans gamla lag. Men på den nya skolan finns en Catcher vid namn Abe Takaya som snabbt märker vilken otrolig Pitcher Mihashi verkligen är. Så för att fungera som ett Battery* hjälper Abe (med sin otroliga förmåga att läsa motståndarna) att ta fram det bästa ur Ren, som sakta men säkert börjar njuta av att spela igen. Han har fortfarande inte ett starkt självförtroende, men han växer som person efter varje träning och efter varje spel. Tillsamman bestämmer sig laget för att vinna för Mihashis skull så att han kan få tillbaka lite av sitt självförtroende och själv se hur bra han verkligen är!

Animen var väldigt söt, och man blir rörd av att se ett starkt band växa fram mellan lagmedlemmarna. Man blir också en aning irriterad på hur dåligt självförtroende Mihashi har, men med tanke på vad som ligger bakom det, så är det inte så konstigt.

Serien är också väldigt bra gjord och jag gillar tecknarstilen. Så även om just denna Anime inte hamnar längs upp på min lista så är den helt klart värd och se om och om igen.

*Battery är termen för den duo som Catchern och Pitchern bildar.

**+*+*+* *+*+* *+*+**

Baseboll anime nr 2 är "One Outs", en serie som jag total ratade för många år sedan. Men eftersom jag är inne på baseboll just nu så ville jag ge den en chans till... och hör och häpna; Jag gillade den starkt!



Läs om handlingen HÄR

Man njöt verligen hela vägen igenom denna serie! Det blonda monstret på bilden här ovan är helt otrolig. Man måste kämpa för att hänga med i hans tanke gång när han leder (det lika chockade laget som jag) till seger efter seger. Jag kom på mig själv flera gånger genom serien att jag sitter och säger "Kowai" *scary på japanska*

Efter 25 avsnitt ville jag bara ha mer och mer men tyvärr var Animen slut där. Så nu blir de att vänta på att någon översätter mangan någon gång så man kan se hur de slutar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar