måndag 26 mars 2012

Minekura Kazuya

Idag tänkte jag att jag skulle skriva ett inlägg om min absoluta favorit Mangaka.

Ordet "mangaka" är japanskt och betyder serieskapare. Minekura Kazuya är alltså min favorit mangaskapare.

Hon är skaparen av serierna "Saiyuki", "Saiyuki Reload", "Saiyuki Gaiden", Saiyuki Reload Blast" och "Saiyuki Ibun". Listan av hennes manga kan naturligtvis göras längre, men det är just denna samling som jag älskar mest (och antagligen den mest kända va hennes verk). Jag har i ett tidigare inlägg skrivit lite om den övergripande handlingen till dessa serier (vilket ni kan hitta HÄR). Så idag tänkte jag skänka en tanke till skaparen bakom denna historia och dessa underbara karaktärer.

Minekura föddes 23 Mars1975 (Grattis i efterskott!)
Mellan 2004 och 2007 var Minekura borta från sitt skrivande pga sjukdom och 2010 fick hon göra ännu ett avbrott, ett avbrott som varar ännu, anledningen denna gång var en operation för att avlägsna en tumör.  Efter vad jag hört så ska hon vara på bättringsvägen.

Läsare och fan av Sakyuki och hennes andra verk gjorde ett projekt för att visa henne deras stöd. De bestämde sig för att tillsammans göra tusentals pappers tranor (origami tranor) och skicka till henne.

De tusen papperstranorna kommer från en gamal Japansk legend som lovade att vem som hellst som vek tusen origami tranor skulle få sin önskan uppfylld, önskningar så som ett långt liv, eller önskan om att bli frisk från en sjukdom/skada.

Oftast är dessa tusen tranor knutna samman med en lina till någor som kan se ut så här

  





En anledning till att jag blev kär i Saiyuki serien är de underbara karaktärerna och deras vänskap *blir dödad av Genjou Sanzo* och historien om "Resan till Väst". Men en annan sak som jag älskar med serien är den underbara konsten. Ja, den kan i mångas ögon verka hårt och konstig... men det är nåt med den som gör att jag föll med en gång. Jag hade med många bilder i det tidigare inlägget om "Saiyuki" men jag tänker ta med mina favoriter här i alla fall!








Saiyuki_Gaiden_083.jpg Saiyuki Gaiden Boys 9



Jag hoppas att Minekura blir bättre sbart och kan återuppta Saiyuki serien, jag och många andra väntar troget på henne och resans slut! Ganbatte Minekura-san!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar