torsdag 19 maj 2011

Saiyuki

Dagens inlägg handlar om Saiyuki. En av mina absoluta favorit manga OCH anime serier. Historien är underbar, spännande och fylld av action och fantastiska karaktärer!

Men det är inte bara historien som gör den till en av mina favvo serier, utan även "the art style" Jag ÄLSKAR tecknar stilen! Den är HELT UNDERBAR vi speciella tillfällen! Därför kanske det inte är så konstigt att seriens författarinna; Kazuya Minekura är en av mina ABSOLUTA favoriter av Manga tecknare/författare.

Serien är fortfarande "on-going" eftersom Minekura-san drabbats av cancer och har opererats nu i mars 2011, men jag HOPPAS verkligen att hennes hälsa blir bättre så hon kan fortsätta med serien OCH skriva nya!! <3

Så, åter till Saiyuki serien. I detta inlägg kommer jag klämma in information om både anime och manga versionen, men jag ska försöka och bara göra en sammanfattning, så det blir LITE för mycket upprepningar för min del annars! Mangan är min främsta favvo av versionerna, eftersom den, liksom andra manga serier och böker, inehåller MYCKET mer än anime serier och filmer gör.

Handling:
För många år sedan levde människor och demoner i harmoni. Men den freden fick sitt slut när demonerna plötligt började angripa människor och planera att frige "Gyumao", en ond demon som varit fängslad i tusentals år. Nu måste Genjo Sanzo, en mycket annorlunda präst, i lag med tre demoner: Sha Gojyo, Son Goku, och Cho Hakkai, ge sig ut på en farlig resa till väst för att stoppa dessa demoner från att återuppliva Gyumao och återställa balansen mellan människa och demon på jorden.

Serien har också en slags "Side story" som utspelar sig 500 år innan "Saiyuki" tar sin start, där vi får se våra "Hjältar" i deras tidigare liv. Serien heter "Saiyuki Gaiden" och har nyligen gjorts till en OVA*

Och om jag ska va jävligt ärlig, så är det VÄLDIGT svårt att skriva vad hela denna långa serie handlar om eftersom det händer så otroligt mycket under deras resa mot väst. Så de enda jag kan säga är att LÄS/TITTA på den! Bryt eran gamla vana och kolla in den! För jag ger upp med att ge en full sammanfatting!

Karaktärer:
Genyjo Sazno:

Son Goku:

Cho Hakkai

Sha Gojyo:


Anime:
Ska du se anime serien så finns det de här säsongerna/delarna att kolla in. (Du kan även titta i den ordning jag skriver här eller om du väljer att se i ordning efter vilket år de släppts)
- Saiyuki Gaiden [2011]
- Saiyuki Reload: Burial [2007]
- Gensoumaden Saiyuki [2000]
- Saiyuki Reload [2003]
- Saiyuki Reload Gunlock [2004]
"Side Storys":
- - Saiyuki OVA (Premium) [1999]
- Saiyuki: Requiem [2001]
- Saiyuki Interactive OVA [2002]

Manga:
- Saiyuki Gaiden [2000]
-Saiyuki Ibun [2009]
(En serie flera år innan "Saiyuki" tar sin start och där vi får följa Sanzo's lärare, "On-going")
- Gensomaden Saiyuki [1997]
- Saiyuki Reload [2002]
-  Saiyuki Reload Blast [2009]
(Den del av serien som fortfarande är "On-going pga Minekura-san's hälsa)

*OVA/OAV står för Original Video Animation (OVA) eller Original Animated Video (OAV) och fyller tomrummet mellan TV-serier och spelfilm, de kan ha en längre och mer invecklad historia än spelfilmer men kan produceras med större budget och mer frihet än TV-serier.

ART of Saiyuki:



























(Saiyuki Gaiden:)









































För att se alla bilder i dess verkliga STORlek, klicka bara på dem!
Vill ni vete vart ni kan läsa eller se serien kan ni bara fråga mig, eller söka på egen hand!
Det va allt ifrån mig för nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar