torsdag 27 september 2012

Fanfictions

Dagens inlägg är lite annorlunda. Jag tänkte försöka mig på att dela med mig av mina favorit fanfictions.

För er som inte vet vad fanfictions är, så kommer här en liten förklaring:

Fanfiction eller fanfic/fic är en berättelse skriven av en fan (en amatörförfattare) av en viss TV serie, film, anime/manga eller spel osv. Serien kan vara lång eller kort, handla enbart om karaktärer ur t.ex. den serie som fanficen är skriven om, eller så kan författaren skriva in en eller flera egna karaktärer. Valet är helt upp till författaren, och han/hon kan skapa en egen värld.

Med andra ord, du kan hitta fanfiction om vad som helst, bara du vet hur och vart du ska leta.

De fanfic ja kommer att ge som förslag idag är bara baserade på Merlin serien. Men det kan mycket väl hända att jag gör ett liknande blogginlägg någon mer gång.. vem vet. Men eftersom jag nu kommer börja min nedräkning till Lördagen den 6:e Oktober då säsong 5 av Merlin har sin början, så är det självklart för mig, å eftersom de ä min blogg så bestämmer jag att jag väljer att skriva om några av mina favoriter bland alla tusentals fic som finns där ute till just denna serie.


Fanfic'sen jag läser är oftast från fanfiction.net, där det finns en MASSA olika kategorier att välja ifrån,

men om ni vill läsa andra eller fler merlin fic (eller fic från någon annan TV serie eller liknande) än det jag lägger upp här så har jag lite tips och varningar att hålla koll på:
(Ni som känner till fanfic världen vet antagligen redan det jag kommer att skriva om nu)

(VARNING, JAG KOMMER ANVÄNDA EX. FRÅN "MERLIN", SÅ DET KOMMER FINNAS SPOILERS HÄR UNDER!)


Håll uppsikt efter ordet "slash" då detta menar ett kärleksförhållande mellan t.ex. Merlin och Arthur, Frodo och Aragorn eller Harry Potter och Professor Snape. 

Men det behöver inte bara vara kärlek mellan manliga karaktärer utan även mellan 2 kvinnliga.

Inget illa menat till er som gillar slash (och jag vet att ni finns där ute!) men jag vet att många av mina vänner antagligen inte skulle gilla det, så där av varningen. Om ni däremot gillar romantiska relationer mellan 2 manliga/kvinnliga huvudroller,så vet ni vad ni ska leta efter.


Men som jag sa, ni som inte är intresserade av slash, håll koll i fanficens sammanfattning om de står att den innehåller "no slash" eller inte. 


Andra fanfiction termer som ni kan stöta på är dessa:


BAMF - kort för "Bad ass mother fu**er". Används som förklaring i en fic om en av karaktärerna gör något speciellt häftigt eller imponerande. Ex. "BAMF!Merlin" kan betyda att Merlin kommer göra nåt riktigt coolt imponerande med sin magi. 


Canon - tyder på att en viss händelse eller liknande i fanfic'en är skriven efter det officiella sättet detta händer i serien (eller vad nu fic'en är baserad på) Ex. i Merlin är det "canon" att Lancelot ser Merlin använda magi för att döda gripen


AU - kort för "Alternate Universe". Detta är oftast tvärt emot canan. Ex. en AU fanfic kanske utforskar vad som skulle ha hänt om det var någon annan än Lancelot som såg Merlin använda magi för att döda gripen, exv. Arthur.


ModAU - kort för "modern alternate universe" Denna kan ni säkert räkna ut, men modAU kan t.ex. vara en fic där författaren skriver om Arthur och Merlin i nutid. Hur de går på universitetet eller liknande. Ibland kan det vara att karaktärerna har återfötts, eller så är de helt enkelt från den här tiden.


OC - kort för "original character". Detta syftar på att författaren till fic'en har skrivit in en av sina egna påhittade karaktärer i handlingen.


OOC - Kort för "out of character". Detta syftar på att författaren inser att sättet han/hon har skrivit en karaktär i fanfic'en bryter mot hur denna är i canon. Ex. Arthur gråter öppet för Merlin och förklarar hur mycket han betyder för honom som bästa vän... (ni som har sett "Merlin" förstår säkert vad jag menar)


Fluff - "feel good" fic's. Oftast romantiska fanfic som är väldigt lyckliga hela vägen genom och som har ett lyckligt slut. Och ja, detta kan såklart vara med eller utan slash. Det kan vara en fluff fic med Arthur och Merlin som det lyckliga paret, eller så kan det vara en fic om ett gulligt romantiskt 

tillfälle mellan Gwen och Arthur.

Crack - En överdriven fanfic oftast fylld av massa humor. Namnet tyder på att författaren var "on crack" medan han/hon skrev fic'en.


Whump - Detta kan betyda att någon i fanfic'en blir utsatt för tortyr. Oftast en fic som är fylld av angst. Ex. Whump!Merlin, en fic där Merlin blir torterad eller liknande. Bland Merlin fic'en leder detta också oftast till att fanfic'en är fylld av bromance.


Bromance - visar att fic'en är fylld med eller har lite broderlig kärlek och starka band mellan heterosexuella killar. Alltså INGEN romantisk relation mellan killarna. Så för er som inte gillar slash, så är fic i från denna kategori säkra. Men vissa är lite närmare gränsen till slash än andra.

HÄR kan ni hitta en liten video som förklarar vad bromance är (starring: Jay Park <3<3<3<3).
Och HÄR är "behind the scene" videon till den bara för att jag dör varje gång jag ser dom i bilen

RPF - kort för "real people fanfiction". Detta betyder att ficen t.ex. handlar om Colin Morgan och Bradley James iställer för Merlin och Arthur. 


Drabble - oftast en kort fic på 100 ord (längden kan variera) 


R&R - kor för "Read and Reveiw" Detta är oftast en författares förfråga om att man ska klicka in på deras fanfic och läsa och kommentera. Oftast som en uppmuntran till författaren så att han/hon vet att det är folk som läser fic'en och att de gillar den, så att han/hon kan fortsätta skriva den.

WIP  - förkortning till "work in progress" Det kan också stå: On Going. Båda betyder samma sak, fanficen är inte färdigskriven.


Om ni stöter på ord som ni inte förstå så är det bara att fråga mig eller gå till den här sidan och söka på det:

http://www.urbandictionary.com
(denna sida har förklaringar till de flesta ord inom fandomvärlden och Internet förkortningar

Men så  efter många om och men har vi kommit fram till själva huvudinnehållet av det här inlägget, listan av mina favvo fic!

"A Question of..." serien skriven av Alaia Skyhawk 
(+Whom History Won't Remember)
(följ länken till hennes sida för att hitta alla hennes fanfic. Undrar ni ivilken ordning ni ska läsa alla de delar ur den här serien så kan ni bara fråga mig, läsa er till det, eller kontakta Alaia. Jag är övertygad om att hon gärna hjälper) 
WIP
Betyg: ♥♥♥♥♥10/10


Recrudesce av Elfpen
WIP
Betyg: 9/10

"What Happens" av carinims01
 Betyg:9/10

"Past, Present, Future" av carinims01
(fortsättning av "What Happens")
WIP
Betyg:9/10

Seeds of a Forest av carinims01 
(samling av drabble's)
WIP

Shorts av carinims01 
(Samling av drabble's, eller snarare 3 korta berättelser)
WIP

"Prophesized" serien av CaptainOzone
(läs bara på hennes lista eller sök (genom att trycka ctrl+f) på "Prophesized" för att hitta, och har ni frågor så är det bara att fråga mig)
WIP
Betyg: 10/10

"Awakening of Destiny" av WhiteKingdomAngel

"The Staff of Souls" av WhiteKingdomAngel
(fortsättning av "Awakening of Destiny")

"Crystal Trials" av WhiteKingdomAngel
(fortsättning av "The Staff of Souls")
WIP

"Through Other Eyes" av Ocean Mint Leaves
WIP

Entertainment Around the Campfire av StrangelyPenned
(Crack fic, inte heeelt säker på varför, men jag gillade denna starkt)
?WIP?

Mark of Royalty av WhiteKingdomAngel

Broken Faith av WhiteKingdomAngel
(2 ord: angstyness och Bromance)
WIP
Betyg: 9/10

--

Merlin och Harry Potter crossovers:

"Harry Potter and the Return of Merlin" av  luminare91
WIP
Betyg: 10/10

"Golden Eyes" av Elfprinzess
WIP

The Most Deadly Alliance av Emachinescat

The Most Hallowed Alliance av Emachinescat
(fortsättning av "The Most Deadly Alliance")
WIP

Ancient Relics av TeenMuggle
WIP
Betyg: 10/10

--
De fic som har hjärtan som betyg är mina absoluta favoriter atm. Men alla de andra är också mina favoriter såklart

Jag kommer skapa en sida som du kan hitta hööögst upp på min blogg där jag kommer lägga upp alla mina favorit fanfic i en enda stooor lista, ifall jag skulle ha missat nån i detta inlägg, vilket jag säkert har gjort

Har ni förslag på bra fanfic om Merlin så kommentera gärna!

9 Dagar kvar!!


Merlin säsong 5


--

Veckans PV är uppdaterad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar