tisdag 26 juli 2011

Merlin

I väntan på att den 4:de säsongen av den Brittiska fantasy serien "Merlin" ska börja (senare i höst eller nån gång under 2012) tänkte jag att jag skulle skriva lite om den.


När man här namnet Merlin, är jag nästan säker på att alla tänker på det legendariska Camelot, Kung Arthur och den mäktiga och vise gamle trollkarlen Merlin... MEN den här serien har satt sin egen twist på legenden. Man kan säga att det utspelar sig INNAN själva tradinella historien tar sin början, men den omges fortfarande av en väldigt egen kännsla. Så ska man se den här serien, måste man vara OK med att lägga den vanliga Kung Arthur och Merlin åt sidan.

Jag kan ärligt säga att jag inte gillade den här serien till en början, just därför att den va så olika alla andra versioner, men jag har läst mig att älska den! Och nu slukar jag episode efter episode och kan knappt vänta på nästa!

Serien tar sin början när en ung trollkarl vid namn Merlin anländer till kungadömet Camelot. Hans mamma har ordnat så att han kan bo hos hovläkaren Gaius. Han upptäcker med en gång att Kungen, Uther Pendragon, har förbjudit all slags magi och fängslat den sista draken djupt nere i fängelsehålorna. Gaius får reda på att Merlin har magi och tillsammans kämpar de för att hålla det hemligt, en hemlighet som skulle leda till döden för dem båda om den kom ut.

Merlin stöter på den uppblåsta och arroganta prinsen, Arthur Pendragon, och redan från första stund går de varandra på närverna.

Mycket snart börjar Merlin höra en röst som kallar på honom. Han följer rösten ner till fängelsehålorna, där han för första gången träffar "The Great Dragon". Draken berättar för honom att han och Artur delar samma öde. De är som två sidor av ett mynt, och Merlin har en mycket viktig uppgift; att skydda prinsen till varje pris.

Under de här säsongerna får man följa Arthur och Merlin genom deras galna äventyr och stora dåd. Man ser hur deras vänskap utvecklas och hur Merlin kämpar för att hålla sina krafter hemliga! Man stöter hela tiden på välkända namn från den traditionella legenden, men allt är inte som man tror i den här nya versionen. Man blandar skratt och spänning hej vilt, och något jag ALDRIG tröttnar på är Arthur och Merlins snabba och småelaka kommentarer till varandra! Något som lättar upp stämmningen i de allra mörkaste episoderna!

Detta är en serie jag rekomenderar STARKT, men kom i håg att inte hålla den vanliga traditionella legenden för hårt i minnet, för då kan det lätt bli en bevikelse.

Roller:

Colin Morgan som Merlin

Bradley James som Arthur Pendragon
Anthony Head som Uther Pendragon

Richard Wilson som Gaius

Angel Coulby som Guinevere a.k.a. Gwen

Katie McGrath som Morgana

John Hurt; rösten till "The great Dragon"

Trailer:

Säsong 1

Säsong 2

Säsong 3




2 kommentarer:

  1. Jag vet inte om du kommer upptäcka den här kommentaren då inlägget är ganska gammalt, men jag tänkte bara säga att jag har startat upp ett forum och samlingsplats för svenska Merlin-fans och att jag gärna skulle vilja ha mer medlemmar, då jag just nu bara har några få. Det skulle betyda mycket om du ville bli medlem där. :)

    SvaraRadera
  2. Jodå, jag ser ALLA kommentarer! Vad roligt! det ska jag absolut kolla in! vi hörs!

    SvaraRadera